Astanga

 

Astangajooga sopii kaikentasoisille harjoittelijoille ikään, kuntoon tai elämäntilanteeseen katsomatta. Jokainen joogamatolle astuva etenee harjoituksessaan omien kykyjensä ja voimavarojensa mukaisesti. Aiempaa kokemusta harjoituksesta ei tarvita – halu saapua paikalle ja oppia riittää.

 

Harjoitus

Astangajoogan asentoharjoitus on hengityksen ja liikkeen jatkumo, jossa mieli keskitetään hengitykseen ja asentojen tekemiseen. Fyysinen harjoitus puhdistaa, vahvistaa ja notkistaa kehoa – samalla se luo oivan ympäristön mielen kanssa työskentelyyn.

Opetus tapahtuu perinteisesti niin kutsutuilla mysoretunneilla, joilla jokainen oppilas tekee harjoitustaan oman hengityksen tahtiin. Opettaja on salissa tukemassa harjoitusta ja opastamassa uusissa asennoissa. Tämä opetusmuoto sopii parhaiten myös uusille oppilaille.

 

Aṣṭāṅga – kahdeksan haaraa

Sana aṣṭāṅga on saskritin kieltä ja tarkoittaa kahdeksaa haaraa (aṣṭa=kahdeksan, āṅga=haara). Astangajoogan haarat ovat yama, niyama, āsana, prānāyāma, pratyāhāra, dhāranā, dhyāna ja samādhi.

Astangajoogan harjoittaminen aloitetaan useimmiten asentoharjoituksesta (āsana). Fyysisen harjoituksen myötä keho ja mieli avautuvat vähitellen astangajoogan muille osa-alueille.

Ensimmäinen haara, yama, pitää sisällään erilaisia harjoittelijaan ja hänen ympäristöönsä liittyviä ohjenuoria. Yamat ovat ahimsā (väkivallattomuus), satya (totuudellisuus), asteya (varastamattomuus), brahmacarya (maltillisuus) ja aparigraha (takertumattomuus)

Toinen haara, niyama, taas pitää sisällään erilaisia harjoittelijaan itseensä ja harjoitukseen liittyviä asioita. Niyamat ovat śauca (puhtaus – sisäinen ja ulkoinen), santoṣa (tyytyväisyys), tapas (omistautuminen harjoituksille), svādhyāya (joogatekstien itseopiskelu) ja īśvara-pranidhāna (antautuminen korkeimmalle).

Kolmas haara on āsana, eli asentoharjoitus, ja neljäs haara prānāyāma tarkoittaa hengitysharjoituksia.

Viimeiset neljä haaraa pratyāhāra, dhāranā, dhyāna ja samādhi käsittävät meditaation eri tasoja, joista korkein on valaistuminen (samādhi). Niiden sanotaan tapahtuvan itsestään ajan saatossa, kun joogan harjoittaja tekee harjoituksiaan omistautuneesti.

Monet astangajoogan haaroista nivoutuvat yhteen āsanan kanssa, kun asentoharjoitus on keskittynyt ja vakaa.

Voit lukea lisää astangajoogan haaroista Patañjalin Yoga-Sūtra -kirjasta. Voit myös lukea täältä selkeän artikkelin aiheesta.